„Premium kwaliteit“ voor duurzame houtbouw

Met LivingBoard en StyleBoard MDF.RWH presenteert Pfleiderer op de beurs BAU van 16 t/m 21 januari 2017 in München de perfecte productcombinatie voor de waterdampafvoerende, VOS-emissiearme en technologisch hoogwaardige houtskeletbouw. Dat blijkt ook uit de recente onderscheiding voor LivingBoard. Het kwaliteitscomité houtmaterialen heeft de formaldehydevrij verlijmde klassieker onlangs met het certificaat „Premium kwaliteit“ onderscheiden. Daarmee is Pfleiderer het eerste bedrijf dat dit predicaat mag voeren.

Nieuwe regelgeving voor energiebesparing, aangepaste bouwvoorschriften en trends als „Green Building“ of „Woongezond bouwen“ zullen materialen vergen die voldoen aan zeer hoge functionele, ecologische en economische eisen, verklaart Claus Seemann, die bij Pfleiderer voor het productmanagement van de dragermaterialen verantwoordelijk is: „Met LivingBoard en StyleBoard MDF.RWH stellen wij hier de nieuwe maatstaven. Deze geavanceerde platen van houtmateriaal zijn niet alleen zeer milieuvriendelijk en emissiearm. Zoals uitgebreide tests hebben aangetoond vullen ze elkaar ook perfect aan.“

StyleBoard MDF.RWH trotseert weer en wind

Ontwerpers en verwerkers hoeven dus niet langer hun toevlucht te nemen tot minder duurzame oplossingen, wanneer ze voor dragende toepassingen in vochtig gebied naast LivingBoard nog een waterdampafvoerend materiaal nodig hebben – bijvoorbeeld als tweede waterafvoerende laag voor het dak. Met StyleBoard MDF.RWH levert Pfleiderer hen een middeldichte vezelplaat, die dankzij een door de fabrikant zelf ontwikkeld groef- en veerprofiel alle weersomstandigheden trotseert. „Hij komt overeen met de klasse UDP-A en is ook geschikt als regendicht onderdak en provisorische afdekking“, bevestigt Seemann.

Daarmee heeft iedereen, die consequent duurzaam wil werken, voortaan meer mogelijkheden om op en met hout te bouwen, verklaart Seemann: „Vele verwerkers zien in LivingBoard zelfs het betere alternatief voor OSB.“ Uiteindelijk zou men dit materiaal – dankzij zijn formaldehydevrije verlijming en de speciale houtmix ook daar kunnen gebruiken, waar verhoogde eisen aan de luchtkwaliteit met lage VOS-waarden worden gesteld. Maar dat is lang niet het enige voordeel van LivingBoard, aldus Seemann.

„Blauer Engel“ en „GreenBuilding“ bevestigen de duurzaamheid

Met zijn isotrope sterkte-eigenschappen in alle richtingen is deze homogene plaat van houtmateriaal absoluut gebruiksveilig en met zeer weinig afval te zagen. Bovendien heeft het een geringer zwellingspercentage. En dat op zijn beurt geeft LivingBoard – in combinatie met de geoptimaliseerde spaangeometrie en een hogere en meer gelijkmatige dichtheid – een beduidend betere geluidsisolatie en een lagere brandbaarheid dan standaard-OSB.

Om deze redenen mag LivingBoard ook de „Blauen Engel“ dragen, zelfs nu de eisen daarvoor in januari met betrekking tot formaldehyde verscherpt zijn en voor het eerst grenswaarden voor VOS-emissies zijn ingevoerd. Het felbegeerde milieulabel staat sinds 37 jaar voor kwalitatief hoogwaardige producten, die bijzonder emissiearm en milieuvriendelijk zijn. Van harsarme houtsoorten en zonder recyclingmateriaal vervaardigd is LivingBoard bovendien als GreenBuilding-product erkend en voldoet het als enige plaat van houtmateriaal in het normprogramma zelfs gemelamineerd als DecoBoard Living aan de eisen van de LEED-certificering.