Opening date: 2018-11-09
27.5

Pfleiderer breidt zijn capaciteit voor HDF

Pfleiderer breidt zijn capaciteit voor HDF uit met nieuwe lakinstallatie, schuurlijn en faciliteit voor zagen en verpakken

Aan de gestegen vraag naar vezelplaten komt Pfleiderer vanaf nu tegemoet met nieuwe, duurzame productvarianten uit Grajewo (Polen): De fabrikant van houtmaterialen heeft daar een uiterst moderne lakinstallatie, schuurlijn en faciliteit voor zagen en verpakken in bedrijf genomen. Daarmee vergroot hij niet alleen zijn capaciteit op decoratief gebied. Het bedrijf breidt zijn assortiment ook uit met nieuwe kwaliteiten, elementen en afmetingen. Deze zijn voor het eerst te zien op de beurs BAU van 16 t/m 21 januari 2017 in München.

Milieuvriendelijk gelakt en naar wens van de klant gezaagd en verpakt

De resultaten van de lakinstallatie zijn zeer fascinerend: „Met uitsluitend lakken op waterbasis en biologische UV-systemen kan deze machine driedimensionale structuren op de plaat aanbrengen“, zegt Wojciech Gątkiewicz, CSO van de Pfleiderer Group. „Daarmee veredelen wij nu tot negen miljoen vierkante meter HDF meer per jaar.“

Tegelijk breidt Pfleiderer zijn aanbod aan op maat gezaagde platen uit, zoals die vooral in de deurenindustrie worden gevraagd. Met de nieuwe zaagmachine wordt het op maat gezaagde materiaal op dit gebied met rond de 120.000 kubieke meter per jaar verhoogd. Door het installeren van verdere bewerkingsmachines voor boren, frezen en zagen kan de fabrikant van houtmaterialen bovendien nieuwe, op maat gezaagde elementen voor de meubelindustrie leveren. „Bijvoorbeeld vouwbare achterwanden“, verklaart Gątkiewicz.
Daarnaast is de vestiging Grajewo nu ook in staat om ruwe vezelplaten te schuren. „Onze nieuwe schuurlijn maakt dat mogelijk“, aldus Gątkiewicz: „Hiermee kunnen wij HDF een nieuwe oppervlakkwaliteit en verbeterde diktetolerantie geven, indien de klant dat wenst.“

Veredelingstechniek zonder decorpapier

Rekening houdend met de trend tot meer flexibele afmetingen en verder bewerkte materialen heeft Pfleiderer in het afgelopen jaar rond de 10,4 miljoen euro in zijn vestiging in Grajewo geïnvesteerd. „Daarmee hebben wij niet alleen deze fabriek uitgebreid. Doordat wij een mogelijkheid hebben doorontwikkeld tot het rechtstreeks bedrukken van houtmaterialen en dit dus zonder decorpapier kunnen veredelen“, verklaart Gątkiewicz, „versterken wij de innoverende kracht van ons concern en van de gehele branche.“