Opening date: 2018-08-13

Keukeninnovatie ontvangt Red Dot award

Neumarkt, 9 april 2018 – Het Xtra-werkblad, dat Pfleiderer samen met de Oost-Westfaalse keukenfabrikant nobilia heeft ontwikkeld, veroorzaakt niet alleen opschudding bij klanten. Ook vakmensen uit verschillende gebieden herkennen de innovatie van het product en de betekenis voor de eindverbruiker. Zo werd het werkblad na de consumentenprijs „Kücheninnovation des Jahres® 2018“ nu onderscheiden met de begeerde Red Dot award in de categorie „Productdesign“.

Voor deze competitie werden uit 59 landen producten ingediend. De Red Dot award, die sinds 1955 wordt uitgereikt, heeft zich internationaal gevestigd als één van de meest begeerde kwaliteitslabels voor goed ontwerp. Een deskundige vakjury beoordeelt de inzendingen op basis van veeleisende criteria. ‘Des te meer verheugen wij ons over deze nieuwe onderscheiding’, aldus dr. Christian Schrautzer, leider van de chemisch-technische ontwikkeling bij Pfleiderer. Michael Koslik, rayonmanager industrie, vult aan: ‘Naast de positieve feedback uit de markt, bevestigen deze door een onafhankelijke jury toegekende prijzen, dat we met het Xtra-werkblad lef hebben getoond.’

Het bijzondere aan het Xtra-werkblad: Voor het eerst is op basis van houtmaterialen een verzonken inbouw met geïntegreerde spoelbak en ingezet kookveld mogelijk. Deze traploze overgang van het werkblad naar de inbouwcomponenten zonder storende randen zorgt voor een rechtlijnige en moderne esthetiek en verhoogt tegelijk de reinigingsvriendelijkheid. Tot nu toe was deze meerwaarde voornamelijk voorbehouden aan kostenintensieve inbouwvarianten van natuursteen. De uitgesproken 3D-oppervlaktestructuur geeft het Xtra-werkblad een authentiek ogende natuursteenlook.

Om de waterbestendigheid en slagvastheid te verhogen, waren omvangrijke tests noodzakelijk. Aan het einde van dit proces ontstond het Xtra-werkblad, dat meerlaags is opgebouwd. Het bestaat uit een drager van spaanplaat, een functionele laag en een HPL-laag. Deze combinatie van lagen maakt het werkblad beduidend ongevoeliger en ook de vlakke inbouw van spoelbak en kookveld wordt mogelijk, omdat de uitfrezing binnen de functionele laag plaatsvindt.

De Red Dot Design award 2018 werd uitgereikt tijdens een feestelijk avondevenement op 9 juli in Essen.

Foto:© RedDot Award