Bekroond authentiek

Met de introductie van een nieuwe, internationaal leverbare decorcollectie heeft Pfleiderer ook zijn assortiment aan structuren uitgebreid: De fabrikant van houtmaterialen presenteert voor de eerste keer de drie nieuwe producten Natural Wood, Stucotex en Brightstone op de beurs BAU van 16 t/m 21 januari 2017 in München – tegelijk met drie „Special Mentions“ van de German Design Award.

Met deze felbegeerde prijs bekroont de Design Council jaarlijks baanbrekende ontwerp-prestaties. „Weliswaar wordt in eerste instantie het decor van een materiaal waargenomen“, verklaart Rüdiger Jürke, die bij Pfleiderer verantwoordelijk is voor het productmanagement van decorplaat, maar het oppervlak-effect wordt in hoge mate beïnvloed door de gekozen structuur.“

De Design Council bekroont drie Pfleiderer-structuren

Van de structuur hangt af of een decor authentiek overkomt en goed aanvoelt, zegt Jürke: „Met het feit dat de Design Council dit erkend heeft en dit jaar in een keer drie Pfleiderer-structuren bekroont, zijn wij bijzonder vereerd.“ Met de German Design Award 2017 kent het gerenommeerde panel een „Special Mention“ toe aan de producten HPL-SolidColor XTreme, aan de matgelakte structuren en aan de beurs-noviteit Natural Wood.

Deze laatste vult het Pfleiderer-assortiment voor HPL en DBS aan met een zeer nauwkeurige hout-reproductie: Doordat de poriën lineair, maar onregelmatig op dit oppervlak zijn aangebracht, heeft Natural Wood een uiterst verfijnd effect. „Alsof het vers geschaafd is“, vindt Jürke. „Verschillende diepten en een grote randscherpte doen de rest, zodat deze structuur er absoluut authentiek uitziet.“

Natural Wood: nauwkeurig en perfect voor de Scandinavische stijl

Dit alles maakt Natural Wood universeel toepasbaar voor vele houtsoorten met fijne poriën. Deze structuur is daarom niet alleen uitstekend geschikt voor interieurbouw in de Scandinavische stijl. „Ook exoten of hout van fruitbomen krijgen met Natural Wood een nieuwe touch, stelt de expert vast, en unidecors veranderen daarmee in kleurig gebeitst hout.“

Hetzelfde effect is te bereiken met Stucotex: Dit pleisteroppervlak maakt zelfs van neutrale uni's spannende materialen. „De subtiele penseelstreek van dit oppervlak met zijn matte, ruwe haptiek en glanseffecten onderstreept de verschillende materiaaleigenschappen“, licht Jürke het samenspel van decor en structuur toe.

Vakkundige pleisterlook voor HPL en DBS

„Een pleister- of betondecor profiteert daar net zo van als de reproductie van roestig, bekrast metaal“, aldus Jürke: „Echter op heel verschillende manieren.“ Het zeer veelzijdige Stucotex is beschikbaar voor zowel hogedruk-laminaten als voor rechtstreeks gemelamineerde platen. Jürke beveelt het in het bijzonder aan voor de meubel- en interieurbouw. „Daarbij komt deze levendige structuur bijzonder goed tot zijn recht op grote vlakken.“

Speciaal voor
klanten uit de industrie en projectontwikkeling heeft Pfleiderer Brightstone ontwikkeld: Deze steenstructuur voor HPL is uitstekend geschikt voor eenvoudige reproducties en vlakke decors. Met zijn homogene oppervlak en zijn zachte overgangen maakt Brightstone ruwe materialen huiselijker, zachter en minder koel zoals dit bijvoorbeeld in combinatie met Crystal Stone het geval was.

„Brightstone heeft alle ingrediënten voor een klassieker“

„Een zijdeachtige glans en aparte glanzende punten in de diepte geven Brightstone bovendien een tijdloze elegantie“, constateert Reinhold Hinterhölzl, verantwoordelijke voor het productmanagement van HPL. „Daarmee heeft deze structuur ongetwijfeld alle ingrediënten voor een klassieker.“ En dat niet alleen voor werkbladen en tafeloppervlakken. Brightstone heeft ook veel potentieel in de interieurbouw, aldus Hinterhölzl.