Aantrekkelijk, geraffineerd en duurzaam

Wanneer het om duurzame houtmaterialen voor constructiedoeleinden gaat, kun je niet om Pfleiderer heen. Op de beurs BAU van 16 t/m 21 januari 2017 in München is de fabrikant van houtmaterialen dan ook ook met zijn complete constructie-assortiment vertegenwoordigd (hal B5, stand 320). Aan de hand van vele toepassingsvoorbeelden brengt hij daar voor de bezoekers de voordelen van houtmaterialen voor de hout- en bekistingsbouw en voor de opslag- en verpakkingstechniek dichterbij.

Bouwkundigen waarderen de ecologische voordelen van houtmaterialen

„De argumenten voor constructies van houtmaterialen zijn net zo veelzijdig als de mogelijke toepassingsgebieden“, zegt Claus Seemann, die verantwoordelijk is voor het productmanagement van de Pfleiderer-constructiematerialen: „Onze producten kunnen gemakkelijk en betrouwbaar worden verwerkt en juist in de houtbouw zijn er steeds meer bouwers die de ecologische voordelen van houtmaterialen weten te waarderen.“

Ze zijn goed geïnformeerd, willen consequent duurzaam bouwen en bijdragen aan de bescherming van het klimaat. „De kooldioxide, die door de bomen vanuit de atmosfeer is opgenomen, blijft ten slotte ook na verwerking gebonden in het hout“, verklaart Seemann: „En reeds verwerkt hout kan weer gerecycled worden. Dat zorgt voor een gesloten CO2-kringloop, die klimaat en milieu beschermt.“

Nieuw bij Pfleiderer: Projectconsultancy voor de bedrijfstak „Construction“

Om architecten en verwerkers en dealers in dit verband van de nodige knowhow te voorzien, heeft Pfleiderer een eigen bedrijfstak „Construction“ in het leven geroepen. Vanwege de grote vraag heeft de fabrikant van houtmaterialen deze afdeling nu met een vakbekwame projectconsultancy uitgebreid. De speciaal opgeleide contactpersonen voor architecten en ontwerpers zijn eveneens op de stand van Pfleiderer vertegenwoordigd.

Houtskeletbouw: technologisch van hoge kwaliteit en woongezond

Daar presenteren ze onder andere muur-, plafond- en dakconstructies met StyleBoard MDF.RWH, een wind- en waterdichte vezelplaat met door henzelf ontwikkeld groef- en veerprofiel. Waterdampafvoerend is dit houtmateriaal optimaal geschikt als tweede waterafvoerende laag voor het dak en als vezelplaat in de muur. Daarmee hebben ontwerpers nu de mogelijkheid, nog consequenter duurzaam en woongezond te bouwen. Want StyleBoard MDF.RWH completeert optimaal de wandopbouw met de meest uiteenlopende varianten van LivingBoard.

LivingBoard krijgt eerste predicaat „Premium kwaliteit“

Deze formaldehydevrij verlijmde plaat voor dragende doeleinden in vochtige zones is sinds 1978 een synoniem voor woongezond bouwen. Het is daarom ook het eerste product, dat door het Kwaliteitscomité houtmaterialen met hun nieuwe predicaat „Premium kwaliteit“ is onderscheiden. Bovendien draagt LivingBoard de „Blauen Engel“, een erkend milieulabel voor duurzame producten met uiterst weinig emissie en een lange levensduur. Van harsarme houtsoorten en zonder recyclingmateriaal vervaardigd is deze plaat ook als GreenBuilding-product erkend. Bovendien is het de enige plaat van houtmateriaal, die in het normprogramma als DecoBoard Living aan de eisen van de LEED-certificering voldoet. Op verzoek is LivingBoard ook verkrijgbaar met PEFCTM- of FSC®-label (licentiecode: FSC-C011773).

DecoBoard P7 S:hoogwaardige oplossing voor de bekistingsbouw

Parallel aan de houtbouw heeft Pfleiderer zijn assortiment voor de bekistingsbouw uitgebreid. Aan de hand van voorbeeldoppervlakken van beton laat het bedrijf op de BAU-beurs zien, dat het voor alle toepassingen de juiste plaat kan leveren: van eenvoudige bekisting tot aan de productie van hoogwaardig sierbeton.

Hier maakt vooral het DecoBoard P7 S indruk: Dankzij zijn hoge vochtbestendigheid en lage zwellingwaarden kan dit materiaal meerdere malen worden gebruikt in de bekistingsbouw. Een speciaal geïmpregneerde melamine zorgt er bovendien voor dat deze robuuste plaat het binden van het beton niet beïnvloedt en optimale resultaten oplevert.

Beveiliging tegen brand voor geavanceerde toepassingen in de magazijntechniek

Net als in de bouw worden de eisen aan materialen voor de magazijntechniek hoger. Pfleiderer heeft daarom zijn assortiment op dit gebied uitgebreid met PremiumBoard Pyroex B1 P4, een 38 millimeter dikke, bijzonder buigvaste brandwerende plaat, die aan beide kanten gemelamineerd kan worden. Moeilijk ontvlambaar is ook het nieuwe DecoBoard P6 met de brandveiligheids-certificering Bfl–s1. Dit sterk verdichte composiet-element voor vloeren bestaat uit een 38 millimeter dikke spaanplaat, dat van decorpapier en een antislip-structuur is voorzien. Net als PremiumBoard Pyroex B1 P4 is hij geschikt voor voor dragende toepassingen zoals legplanken in stellingen, werkplatforms of verhoogde vloeren.

Grondstofsparende oplossingen voor de verpakkingsindustrie

Aan de verpakkingsindustrie worden nog andere eisen gesteld: Hier moeten houtmaterialen niet alleen zeer stevig, vochtbestendig, stabiel en belastbaar zijn. Ze moeten idealiter ook decoratief zijn en goed beschreven kunnen worden. Dit geldt zonder beperkingen voor PremiumBoard MFP P5. Verpakkingskisten, die van deze multifunctionele plaat zijn gemaakt, zijn ook uitstekend geschikt om er droge voedingsmiddelen in op te slaan.

En deze plaat is eveneens zeer grondstofsparend. Zoals alle constructieproducten van Pfleiderer krijgt de klant ook MFP P5 op verzoek met PEFCTM- of FSC®-label (licentiecode: FSC-C011773).) gecertificeerd. Omdat deze plaat in dwars- en langsrichting dezelfde sterkte heeft, kan hij bovendien onafhankelijk van de richting worden gebruikt en zo het afval tot een minimum beperken.